Handelsbetingelser
Artikel 1 – Definitioner
I disse vilkår forstås ved:
Betænkningstid: den frist, inden for hvilken forbrugeren kan gøre brug af sin fortrydelsesret;
Forbruger: den fysiske person, der ikke handler som led i erhverv eller virksomhed og indgår en fjernsalgsaftale med virksomheden;
Dag/kalenderdag;
Varig transaktion: en fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenester, hvor leverings- og/eller aftageforpligtelsen er spredt over tid;
Varigt medium: ethvert middel, der sætter forbrugeren eller virksomheden i stand til at lagre information, der er personligt rettet til vedkommende, på en måde som muliggør fremtidig konsultation og uændret reproduktion af den lagrede information;
Fortrydelsesret: forbrugerens mulighed for inden for betænkningstiden at afstå fra fjernsalgsaftalen;
Virksomhed (erhvervsdrivende): den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester på afstand til forbrugere;
Fjernsalgsaftale: en aftale, hvor der som led i et af virksomheden organiseret system for salg på afstand af produkter og/eller tjenester, frem til og med indgåelsen af aftalen udelukkende gøres brug af en eller flere teknikker til fjernkommunikation;
Teknik til fjernkommunikation: middel, der kan anvendes til at indgå en aftale uden at forbruger og virksomhed er til stede i samme lokale samtidig;
Almindelige vilkår: nærværende Almindelige vilkår for virksomheden.
Artikel 2 – Virksomhedens identitet
- Virksomhedsnavn: Stilværk København
-
Kundeservice e-mail: info@stilvaerkcph.dk
Artikel 3 – Anvendelighed
Disse almindelige vilkår gælder for ethvert tilbud fra virksomheden og for enhver indgået fjernsalgsaftale og bestilling mellem virksomhed og forbruger.
Inden fjernsalgsaftalen indgås, stilles teksten til disse almindelige vilkår til rådighed for forbrugeren. Hvis dette med rimelighed ikke er muligt, vil det inden indgåelsen af fjernsalgsaftalen blive angivet, hvor vilkårene kan konsulteres hos virksomheden, og at de på forbrugerens anmodning hurtigst muligt fremsendes gratis.
Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, kan teksten til disse vilkår, uanset forrige afsnit og inden aftaleindgåelsen, stilles til rådighed elektronisk på en måde, så forbrugeren let kan lagre dem på et varigt medium. Hvis dette med rimelighed ikke er muligt, vil det inden aftaleindgåelsen blive angivet, hvor vilkårene kan konsulteres elektronisk, og at de på forbrugerens anmodning gratis vil blive sendt elektronisk eller på anden måde.
Såfremt der ud over disse almindelige vilkår også gælder specifikke produkt- eller tjenestevilkår, gælder andet og tredje afsnit tilsvarende, og forbrugeren kan i tilfælde af modstridende vilkår altid påberåbe sig den bestemmelse, der er mest gunstig for ham/hende.
Hvis én eller flere bestemmelser i disse vilkår på et hvilket som helst tidspunkt helt eller delvist er ugyldige eller bliver kendt ugyldige, forbliver aftalen og disse vilkår i øvrigt i kraft, og den pågældende bestemmelse vil straks i indbyrdes forståelse blive erstattet af en bestemmelse, der så vidt muligt afspejler formålet med den oprindelige.
Forhold, der ikke er reguleret i disse vilkår, skal bedømmes “i disse vilkårs ånd”.
Uklarheder om fortolkningen eller indholdet af én eller flere bestemmelser skal ligeledes fortolkes “i disse vilkårs ånd”.
Artikel 4 – Tilbuddet
Hvis et tilbud har begrænset gyldighed eller sker på betingelser, angives dette udtrykkeligt i tilbuddet.
Tilbuddet er uforpligtende. Virksomheden er berettiget til at ændre og tilpasse tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkeligt detaljeret til at muliggøre en korrekt vurdering af tilbuddet af forbrugeren. Hvis virksomheden anvender billeder, er disse en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenbare fejl eller åbenbare fejltagelser i tilbuddet er ikke bindende for virksomheden.
Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke give anledning til erstatning eller ophævelse af aftalen.
Produktbilleder er en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter. Virksomheden kan ikke garantere, at de viste farver præcist svarer til produkternes faktiske farver.
Hvert tilbud indeholder information, der gør det klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med accept af tilbuddet. Dette vedrører især:
– prisen, med undtagelse af fortoldningsomkostninger og importmoms. Disse ekstra omkostninger er for kundens regning og risiko. Post- og/eller kurertjenesten vil vedrørende importen anvende den særlige ordning for post- og kurertjenester. Denne ordning gælder, når varerne indføres i det EU-land, hvor destinationen er, hvilket i nærværende tilfælde også er tilfældet. Post- og/eller kurertjenesten opkræver momsen (eventuelt sammen med de beregnede fortoldningsomkostninger) hos modtageren af varerne;
– eventuelle forsendelsesomkostninger;
– måden, hvorpå aftalen vil blive indgået, og hvilke handlinger der er nødvendige hertil;
– hvorvidt fortrydelsesretten er gældende;
– betalings-, leverings- og opfyldelsesmåden af aftalen;
– fristen for accept af tilbuddet, eller den frist inden for hvilken virksomheden garanterer prisen;
– størrelsen af taksten for fjernkommunikation, hvis omkostningerne til brug af fjernkommunikationsteknik beregnes på andet grundlag end standardtaksten for det anvendte kommunikationsmiddel;
– om aftalen efter indgåelse arkiveres, og i givet fald på hvilken måde denne kan konsulteres af forbrugeren;
– måden, hvorpå forbrugeren inden aftaleindgåelsen kan kontrollere og om ønsket rette de data, han/hun har oplyst som led i aftalen;
– de eventuelle andre sprog, ud over dansk, hvori aftalen kan indgås;
– de adfærdskodekser, som virksomheden har underlagt sig, og måden, hvorpå forbrugeren elektronisk kan konsultere disse; samt
– minimumsvarigheden af fjernsalgsaftalen i tilfælde af en varig transaktion.
Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetype.
Artikel 5 – Aftalen
Aftalen indgås, med forbehold af det i stk. 4 bestemte, på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de deri fastsatte betingelser.
Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, bekræfter virksomheden uden ophold elektronisk modtagelsen af accepten. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er bekræftet af virksomheden, kan forbrugeren ophæve aftalen.
Hvis aftalen indgås elektronisk, træffer virksomheden passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af den elektroniske dataoverførsel og sørger for et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil virksomheden iagttage passende sikkerhedsforanstaltninger hertil.
Virksomheden kan – inden for lovens rammer – indhente oplysninger om, hvorvidt forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt om alle de forhold og faktorer, der er vigtige for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis virksomheden på grundlag af denne undersøgelse har saglige grunde til ikke at indgå aftalen, er den berettiget til begrundet at afslå en bestilling eller anmodning eller knytte særlige betingelser til opfyldelsen.
Virksomheden vil ved produktet eller tjenesten til forbrugeren medsende følgende information, skriftligt eller på en måde, så forbrugeren kan lagre den på et varigt medium:
- besøgsadressen på virksomhedens etablering, hvor forbrugeren kan rette henvendelse med klager;
- vilkårene for og måden, hvorpå forbrugeren kan gøre brug af fortrydelsesretten, eller en tydelig meddelelse om, at fortrydelsesretten er udelukket;
- information om garantier og eksisterende service efter køb;
- de oplysninger, der er nævnt i artikel 4, stk. 3, i disse vilkår, medmindre virksomheden allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren før opfyldelsen af aftalen;
- kravene til opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end ét år eller er tidsubegrænset.
I tilfælde af en varig transaktion gælder bestemmelsen i foregående afsnit kun for den første levering.
Enhver aftale indgås under den suspensive betingelse, at de pågældende produkter er tilstrækkeligt tilgængelige.
Artikel 6 – Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at ophæve aftalen uden angivelse af grunde i 30 dage. Betænkningstiden løber fra dagen efter, at produktet er modtaget af forbrugeren eller en på forhånd af forbrugeren udpeget og til virksomheden meddelt repræsentant.
I betænkningstiden vil forbrugeren behandle produktet og emballagen med omhu. Han/hun vil kun pakke produktet ud eller anvende det i det omfang, det er nødvendigt for at kunne vurdere, om han/hun ønsker at beholde det. Hvis forbrugeren gør brug af fortrydelsesretten, returnerer han/hun produktet med alt tilbehør og – hvis det med rimelighed er muligt – i original stand og emballage til virksomheden i overensstemmelse med de af virksomheden givne rimelige og klare instruktioner.
Når forbrugeren ønsker at gøre brug af fortrydelsesretten, er han/hun forpligtet til inden 30 dage efter modtagelsen af produktet at underrette virksomheden herom. Meddelelsen skal ske ved skriftlig besked/e-mail. Efter at forbrugeren har meddelt, at han/hun ønsker at gøre brug af fortrydelsesretten, skal produktet returneres inden 30 dage. Forbrugeren skal kunne dokumentere, at de leverede varer inden for fristen er returneret til oprindelsesstedet, eventuelt direkte til vores leverandør i Kina. Som bevis er f.eks. en forsendelseskvittering med dato, destination og sporingskode eller en modtagelsesbekræftelse tilstrækkelig.
Hvis kunden efter udløbet af de i stk. 2 og 3 nævnte frister ikke har meddelt at ville gøre brug af fortrydelsesretten hhv. ikke har returneret produktet til virksomheden, er købet endeligt.
Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af fortrydelse
Ved brug af fortrydelsesretten er returomkostningerne fuldt ud for forbrugerens regning. Bemærk, at der også skal tages højde for returnering til oprindelseslandet, i dette tilfælde vores leverandør i Kina.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, vil virksomheden snarest muligt, dog senest inden 30 dage efter fortrydelsen, tilbagebetale dette. Betingelsen er, at produktet er modtaget af virksomheden, eller at forbrugeren fremlægger fyldestgørende bevis for fuld returnering (f.eks. en forsendelseskvittering med dato, destination og track-&-trace).
Artikel 8 – Udelukkelse af fortrydelsesret
Virksomheden kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for produkter som beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen gælder kun, hvis virksomheden tydeligt har angivet dette i tilbuddet, i hvert fald rettidigt før aftalens indgåelse.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:
- som er fremstillet af virksomheden efter forbrugerens specifikationer;
- som tydeligt er af personlig karakter;
- som på grund af deres art ikke kan returneres;
- som hurtigt kan fordærves eller blive forældede;
- hvis pris er bundet til udsving på finansmarkedet, som virksomheden ingen indflydelse har på;
- for løssalgsaviser og tidsskrifter;
- for lyd- og videooptagelser og computersoftware, hvor forbrugeren har brudt forseglingen;
- for hygiejneprodukter, hvor forbrugeren har brudt forseglingen.
Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenester: - vedrørende indkvartering, transport, restaurantdrift eller fritidsaktiviteter, der skal leveres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;
- hvis levering er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke, før betænkningstiden er udløbet;
- vedrørende væddemål og lotterier.
Artikel 9 – Prisen
I den i tilbuddet anførte gyldighedsperiode forhøjes priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke, bortset fra prisændringer som følge af ændringer i momssatser.
Uanset foregående afsnit kan virksomheden tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er bundet til udsving på finansmarkedet, som virksomheden ingen indflydelse har på, til variable priser. Denne binding til udsving og det forhold, at eventuelt angivne priser er vejledende, angives i tilbuddet.
Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er et resultat af lovbestemmelser eller forskrifter.
Prisforhøjelser fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis virksomheden har forbeholdt sig dette og:
- disse er et resultat af lovbestemmelser eller forskrifter; eller
- forbrugeren har beføjelse til at opsige aftalen med virkning fra den dag, hvor prisforhøjelsen træder i kraft.
Leveringsstedet er i henhold til artikel 5, første led, Wet op de omzetbelasting 1968 det land, hvor transporten påbegyndes. I nærværende tilfælde finder leveringen sted uden for EU. Som følge heraf vil post- eller kurertjenesten opkræve importmoms og/eller fortoldningsomkostninger hos kunden. Virksomheden opkræver derfor ikke moms.
Alle priser er med forbehold for tryk- og sætningsfejl. Virksomheden påtager sig intet ansvar for følgerne af sådanne fejl. Ved tryk- og sætningsfejl er virksomheden ikke forpligtet til at levere produktet i henhold til den fejlagtige pris.
Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti
Virksomheden indestår for, at produkterne og/eller tjenesterne opfylder aftalen, de i tilbuddet angivne specifikationer, de rimelige krav til brugbarhed og/eller egnethed samt de på tidspunktet for aftalens indgåelse gældende lovbestemmelser og/eller offentlige forskrifter. Hvis det er aftalt, indestår virksomheden desuden for, at produktet er egnet til andet end normal brug.
En af virksomheden, producenten eller importøren ydet garanti berører ikke de lovbestemte rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for virksomheden i medfør af aftalen.
Eventuelle mangler eller fejlleverede produkter skal inden 30 dage efter levering meddeles virksomheden skriftligt. Returnering af produkterne skal ske i original emballage og i ny stand.
Virksomhedens garantiperiode svarer til fabrikkens garantiperiode. Virksomheden er dog aldrig ansvarlig for produkternes endelige egnethed til enhver individuel anvendelse hos forbrugeren eller for eventuelle råd vedrørende brug eller anvendelse af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis:
– forbrugeren selv har repareret og/eller bearbejdet de leverede produkter eller har ladet tredjeparter gøre det;
– de leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller i øvrigt er blevet behandlet uforsvarligt eller i strid med virksomhedens og/eller emballagens anvisninger;
– manglen helt eller delvist skyldes forskrifter fastsat eller fastsættes af det offentlige vedrørende arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.
Artikel 11 – Levering og opfyldelse
Virksomheden udviser størst mulig omhu ved modtagelse og opfyldelse af produktbestillinger.
Som leveringsadresse gælder den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden.
Med forbehold af det i artikel 4 i disse vilkår anførte, vil virksomheden afvikle accepterede bestillinger hurtigst muligt og senest inden 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en bestilling ikke eller kun delvist kan udføres, modtager forbrugeren herom besked senest 30 dage efter, at bestillingen er afgivet. Forbrugeren har i så fald ret til at ophæve aftalen uden omkostninger og ret til eventuel erstatning.
I tilfælde af ophævelse i henhold til foregående afsnit vil virksomheden tilbagebetale det beløb, som forbrugeren har betalt, hurtigst muligt og senest inden 30 dage efter ophævelsen.
Hvis levering af et bestilt produkt viser sig umulig, vil virksomheden bestræbe sig på at stille en erstatningsvare til rådighed. Senest ved leveringen vil det på tydelig og forståelig måde blive meddelt, at der leveres en erstatningsvare. For erstatningsvarer kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved en eventuel returnering er for virksomhedens regning.
Risikoen for beskadigelse og/eller bortkomst af produkter påhviler virksomheden, indtil levering har fundet sted til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og til virksomheden meddelt repræsentant, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 12 – Varige transaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, til enhver tid opsige med iagttagelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.
Forbrugeren kan en aftale, der er indgået på bestemt tid, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, til enhver tid opsige ved udløbet af den bestemte periode med iagttagelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.
Forbrugeren kan de i foregående afsnit nævnte aftaler:
– til enhver tid opsige og må ikke begrænses til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;
– som minimum opsige på samme måde, som de er indgået;
– altid opsige med samme opsigelsesfrist, som virksomheden har forbeholdt sig.
Forlængelse
En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenester, må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.
Uanset foregående afsnit kan en aftale på bestemt tid om regelmæssig levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter stiltiende forlænges for en bestemt periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udgangen af forlængelsen med en opsigelsesfrist på højst én måned.
En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som omfatter regelmæssig levering af produkter eller tjenester, kan kun stiltiende forlænges for ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige aftalen med en opsigelsesfrist på højst én måned, og med en opsigelsesfrist på højst tre måneder, hvis aftalen omfatter regelmæssig, men mindre end én gang om måneden, levering af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter.
En aftale med begrænset varighed om regelmæssig levering til introduktion af dag-, nyheds- og ugeaviser samt tidsskrifter (prøve- eller introduktionsabonnement) forlænges ikke stiltiende og ophører automatisk efter prøve- eller introduktionsperiodens udløb.
Varighed
Hvis en aftale har en varighed på mere end ét år, kan forbrugeren efter ét år til enhver tid opsige aftalen med en opsigelsesfrist på højst én måned, medmindre rimelighed og billighed taler imod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.
Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter begyndelsen af betænkningstiden som nævnt i artikel 6, stk. 1. Ved en aftale om levering af en tjeneste løber fristen fra det tidspunkt, hvor forbrugeren har modtaget bekræftelsen på aftalen.
Forbrugeren har pligt til straks at meddele virksomheden eventuelle unøjagtigheder i de oplyste eller angivne betalingsoplysninger.
I tilfælde af forbrugerens misligholdelse har virksomheden, med forbehold for lovbestemte begrænsninger, ret til at opkræve de rimelige, forud oplyste omkostninger hos forbrugeren.
Artikel 14 – Klageprocedure
Klage over opfyldelsen af aftalen skal indgives til virksomheden inden 7 dage, fuldstændigt og tydeligt beskrevet, efter at forbrugeren har konstateret manglerne.
Klager indgivet til virksomheden besvares inden 30 dage fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en forudsigeligt længere behandlingstid, vil virksomheden inden for 30 dage svare med en modtagelsesbekræftelse og en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere udførligt svar.
Hvis klagen ikke kan løses i mindelighed, opstår en tvist, der kan gøres til genstand for tvistbilæggelse.
En klage suspenderer ikke virksomhedens forpligtelser, medmindre virksomheden skriftligt angiver andet.
Hvis en klage findes berettiget af virksomheden, vil virksomheden efter eget valg gratis erstatte eller reparere de leverede produkter.
Artikel 15 – Tvister
På aftaler mellem virksomheden og forbrugeren, som disse almindelige vilkår vedrører, finder udelukkende nederlandsk ret anvendelse – også hvis forbrugeren er bosat i udlandet.